U wordt als patiënt steeds meer een nummer

4 juni 2022

j

Heeft u afgelopen maanden ook geprobeerd uw huisarts of de huisartsenpost te bereiken? En moest u lang wachten voordat de telefoon werd opgenomen, de huisarts u terug belde óf dat u terecht kon bij de huisarts?

Welkom in de toekomst. Want dit zal alleen nog maar vaker gaan gebeuren. Áls u al het geluk heeft dat u nog een huisarts heeft.

Vanuit de overheid en de zorgverzekeraars worden ons allerlei regels en administratie opgelegd die ervoor zorgen dat we steeds minder tijd hebben om onze patiënten te zien.

Daarnaast krijgen we steeds meer werk vanuit het ziekenhuis doorgeschoven. Logisch, want in beiden gevallen levert dat de overheid en zorgverzekeraars wat op: geld.

Want als je de regels maar zo idioot maakt dat het niet werkbaar is ga je geld besparen. Zo zijn ‘ze’ er enorm trots op dat er sinds de nieuwe werkwijze met betrekking tot hulpmiddelen er veel geld is bespaard. De kant die ze niet zien is dat een deel van de patiënten tegenwoordig liever in hun bed plast dan door alle hoepels te moeten springen om aan de hulpmiddelen te komen.

De menselijk maat is allang zoek. U wordt als patiënt steeds meer een nummer, waarbij kosten veel belangrijker zijn dan hoe het echt met u gaat. Waarbij het zetten van vinkjes veel belangrijker is dan de kwaliteit van mijn zorg. Waarbij uw zorgverzekeraar bepaald hoe vaak u uw incontinentie materiaal mag verwisselen. Doordrenkt of niet.

U kunt ons als huisartsen helpen om u weer écht te kunnen zien, te kunnen horen en te kunnen helpen. Moet u lang wachten tot u geholpen kan worden bij de huisarts of de huisartsenpost? Bewaar dan uw boosheid, verdriet en wanhoop voor daar waar die hoort: bel uw zorgverzekeraar en spreek hen hier op aan. Óf kom op vrijdagmiddag 1 juli samen met alle huisartsen in Nederland actievoeren op het Malieveld in Den Haag. En laat zien wat wij allang weten: u bent geen nummer, maar een mens.

 

 

 

Foto: Freepik.com

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk