U vraagt, wij draaien!?

26 februari 2018

j

Een doodnormale maandagavond, klokslag 17.00 uur. Mijn computer staat aan en ik ben ingelogd. Mijn telefoondienst op de huisartsenpost kan beginnen. Één keer knipperen met mijn ogen en ik zie dat er in die enkele seconden 12 inkomende gesprekken zijn. De stilte die kort geleden nog heerste op het callcenter maakt plaats voor het geluid van druk pratende triagisten. Enkele minuten later klinkt ook de spoedlijn. Dit voorspelt een enerverende avond te worden.

De eerste consulten worden al in de agenda’s gezet. Benieuwd waarom mensen om 1 minuut over 5 de huisartsenpost bellen, kijk ik naar de reden van komst.

De eerste patiënt op het spreekuur is vier dagen geleden gevallen. Hij blijft pijn in zijn hand houden en hij wil een foto. Naar zijn eigen huisarts is hij niet geweest. Daar had hij toch zeker geen tijd voor gehad vandaag! Op dwingende toon eist hij een afspraak. De triagist kiest eieren voor haar geld. Door schade en schande wijs geworden, en geen zin om haar goede humeur al bij het eerste telefoontje te laten verpesten door scheldkanonades en dreigementen. Ze slikt dus maar in dat een bezoek aan de eigen huisarts €9,23 had gekost tegenover eenzelfde consult bij eenzelfde hulpverlener vanavond voor €117,67. Ook begint ze er niet over dat deze, feitelijk niet-spoedeisende klacht, ervoor kan zorgen dat patiënten met èchte spoed langer moeten wachten en gevaar kunnen lopen.

Maar hé, u vraagt, wij draaien.

De tweede patiënt is zonder vooraf te bellen binnen komen lopen op de spoedeisende hulp. Ze heeft buikpijn sinds 2 uur. Haar eigen huisarts heeft ze nog proberen te bereiken, maar het spoedbandje stond op. Die durfde ze niet te bellen. Blijkbaar is het een stuk minder eng om naar de spoedeisende hulp te komen en je te laten onderzoeken door een volstrekt onbekende. De pijn is al verdwenen nadat ze twee paracetamol heeft gekregen van de triageverpleegkundige. Ze krijgt een afspraak op de huisartsenpost over 30 minuten. Dat duurt haar te lang. Boos vertrekt ze, maar niet voordat ze de baliemedewerksters de huid heeft vol gescholden. Ze betaalt toch zeker niet voor niets haar zorgverzekering. Schandalig dat ze moet wachten!

U vraagt, wij draaien?

Ondertussen staat er een triagist aan mijn bureau om te overleggen. Een patiënt van 36 jaar, met koorts en hoesten, vraagt een visite. De voorgeschiedenis vermeld geen bijzonderheden. De reden van de visiteaanvraag? Zijn auto is bij de garage. Of hij dan benauwd is of een zieke indruk maakt? Nee dat niet. Maar de dokter rijdt toch rond, dus hij kan ook wel even bij hem langskomen?!

Net terug van mijn zwangerschapsverlof begin ik nu toch te twijfelen. Ik vraag de triagist om een minuutje geduld en surf snel naar de website van de huisartsenpost. Er staat gelukkig nog steeds:

U kunt terecht met spoedeisende klachten. Dit zijn klachten waarmee u niet kunt wachten tot het volgende spreekuur van uw huisarts” 

En niet zoals ik even vreesde: U vraagt, wij draaien!

 

 

 

 

 

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk