Foei patient!

13 maart 2019

j

Het is 16.00 uur. Ik ben bezig met de laatste patiënt op mijn spreekuur.

Na een bomvolle dag, waarbij ik sinds vanmorgen 8.00 uur nog niet toe ben gekomen aan mijn thee-, lunch- of plaspauze belt mijn assistente om te vragen of zij meneer X nog mag laten komen. Hij is niet lekker en heeft een dik gewricht. Aangezien wij meneer X niet kennen als iemand die vrijwillig naar de dokter gaat lijkt mij dat een goed idee.

Om 16.25 uur arriveert hij en ik stel vast dat ik een bacteriële oorzaak van zijn dikke gewrichten niet kan uitsluiten. Ik bel de reumatoloog en zeg haar dat ik de patiënt wil laten beoordelen en vertel haar bovenstaande.

Haar duidelijk geïrriteerde reactie is als volgt

” Of ik mij wel besef dat ik rijkelijk laat bel om 16.35 uur” gevolgd door ” of ik wel weet dat ze patiënt niet opneemt als het alleen maar jicht blijkt te zijn”.

Beste collega. U heeft helemaal gelijk. Ik heb de patiënt vriendelijk verzocht om nooit, ik herhaal NOOIT meer ziek te worden op andere tijden dan op werkdagen tussen 8.00 en 16.00 uur. Vervolgens heb ik hem duidelijk gemaakt dat het ziekenhuis geen hotel is. Foei, hij moet zich schamen.

 

 

 

 

 

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk