Detective of huisarts?

21 februari 2018

j

“Iets voor de suiker, voor mijn bloeddruk dat blauwe ronde pilletje…oh ja! Ook nog elke dag een zakje poeder om op te lossen in water”.

De patient in mijn spreekkamer slaakt duidelijk geïrriteerd een diepe zucht. Het vertrouwen in mij is inmiddels onder het nulpunt gezakt. ” Maar weet u ècht niet welke medicijnen ik allemaal gebruik? U kan toch in de computer kijken? Ik ben deze week nota bene nog in het ziekenhuis geweest!” probeert hij nog maar eens. Ook ik moet zuchten. Dit gesprek voer ik meerder keren per avond met de patiënten in mijn spreekkamer op de huisartsenpost. De huisartsenpost die IN het ziekenhuis is gesitueerd. De huisartsenpost waar ik 10 minuten per patiënt heb om tot een diagnose en beleid te komen. TIEN.

Inmiddels zijn er 6 kostbare minuten voorbij en ben ik nog niet verder dan dat patiënt hoest en een “blauw rond pilletje” voor zijn bloeddruk slikt. Ik bel naar de dienstapotheek en vraag of zij kunnen opzoeken welke medicatie patiënt exact gebruikt. Minuut 7 en 8 verstrijken terwijl ik wacht op de informatie van de apothekers assistente. Tegen de tijd dat patiënt officieel mijn spreekkamer had moeten verlaten, heb ik het verhaal duidelijk en weet ik welke medicatie patiënt gebruikt. Nu nog patiënt onderzoeken en een plan maken.

Gedurende minuut 14 heb ik geconstateerd dat patiënt een longontsteking heeft en besloten dat hij antibiotica nodig heeft. Met mijn vingers gekruist achter mijn rug vraag ik de patiënt of hij toevallig allergisch is voor antibiotica. Ik ben niet eens meer verbaasd over zijn antwoord: ” Ja dokter, de vorige keer moest ik direct stoppen met de antibiotica. Het waren van die langwerpige roze pillen. De naam? Ja, dat weet ik niet meer hoor, staat dat niet in uw computer”? Ik denk dat u wel kan raden hoe ik de minuten daarna van mijn consult heb volgemaakt.

Juist ja, bellend, met de dienstapotheek….

 

I

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk