De realiteit van de ELV-bedden: ‘ ik wil geen problemen krijgen met mijn manager’

22 mei 2019

j

Gisteren hebben mijn assistente en ik ons bezig gehouden met het regelen van een ELV-bed voor een patiënt. Om een beeld te krijgen wat dat ‘regelen’ inhoudt: wij hebben 9 maal de situatie van patiënt telefonisch proberen toe te lichten aan verschillende medewerkers van verschillende organisaties , hebben 6 maal deze informatie ook nog via de mail verzonden, zijn 21 keer doorverbonden en hebben in totaal 44 minuten in de wacht gestaan.   Oh ja tussendoor had ik ook nog een spreekuur en was de assistente verantwoordelijk voor de telefonische bereikbaarheid van de praktijk.

Maar het resultaat mag er zijn: er is een beschikbaar bed. Alleen niet voor mijn patiënt. Patiënt is te ‘zwaar’ voor laag complexe zorg, is niet dement genoeg voor PG-zorg en hij voldoet niet aan de criteria voor hoog-complexe zorg. Tenminste volgens de dienstdoende arts die het beschikbare bed bewaakt. Zij zal mij vandaag terug bellen maar denkt dat het lastig zal worden ‘omdat zij geen problemen wilt krijgen met haar manager’. 

Wilt u weten wat wij vandaag gaan doen? Vermoedelijk exact hetzelfde als gisteren. Ik weiger namelijk te accepteren dat dit is hoe we zorg leveren aan onze patiënten. 

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

1 Reactie

  1. Avatar

    Heel herkenbaar

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk