Consultant-achtig typetje

8 maart 2018

j

 

Ooit werd ik verpleegkundige met het idee, mensen beter te maken. Als snel bleek dat er meer bij komt kijken om mensen beter te maken.

Ruim een half jaar geleden ben ik om die reden gestart met Acute Zorg Experts Nederland. Zorgmensen zijn vaak wat argwanend naar van die consultant- achtige typetjes achter het bureau. Ik zie het en ik snap het ook. Het is namelijk precies de reden waarom ik juist met mijn verpleegkundige achtergrond, mijn ervaring aan het bed en op straat, bedrijfskunde en politiek ben gaan beoefenen voor de zorg.

De mensen beter maken in de zorg doet deze zuster nu als ondernemer, ja inderdaad zo’n consultant- achtig typetje.

Op mijn eerste verpleegafdeling moest ik patienten met koorts ‘s nachts wakker maken om te temperaturen. Naar mijn idee, lieten we ze vooral slapen om beter te worden. Waarom deed je het dan toch die thermometer om 3.00 uur ‘s nachts?

v. Omdat je dan het lijstje kon afvinken.

v. Je collega’s je niet als lui bestempelden.

v. Er dan tijdens de artsenvisite geen vragen kwamen.

Het systeem in de zorg liet dit soort vragen niet toe en al zeker niet van een jong-gediende. Op iedere afdeling en binnen iedere zorgorganisatie gaat er heel veel goed. Ook zijn er talloze voorbeelden te noemen van maatregelen, systemen en gewoontes die het bieden van goede zorg in de weg staan.

Als kersverse manager in de wereld van de huisartsenposten, liep ik een dienst mee met de visite-arts. Ik had bijna negen jaar als ambulanceverpleegkundige gewerkt, dus vond het erg leuk om eens vanuit dit huisartsen perspectief mijn oud collega’s te treffen bij de patiënt thuis. De ervaring die ik die avond opdeed met de bejegening door mijn oud collega’s was ronduit stuitend. Ik was zelden zo denigrerend behandeld.

Als ondernemer liep ik na 15 jaar weer eens een dienst mee op de SEH waar ik ooit 5 jaar had gewerkt. Met mijn ervaring bij ambulance en HAP zag ik zoveel processen die sneller en beter zouden kunnen op de SEH, maar die om allerlei redenen niet van de grond kwamen.

Mijn passie tot verbeteren, door te verbinden is ontstaan uit dit soort situaties.

Wil je de mens beter maken, zal er een vorm van samenwerking moeten zijn waarin je elkaar scherp houdt. Die echte open samenwerking, de ruimte en het vertrouwen om vragen te stellen en nieuwe zaken uit te proberen. Dat geeft de ruimte tot het continue verbeteren.

Dat geldt voor de individuele professional, het team, de multidisciplinaire samenwerking, de organisatie en tussen organisaties. En wat te denken van de rol van patienten zelf?

Ik geloof dat we dit ook kunnen in de zorg. Door de stoute schoenen aan te trekken en stappen te gaan zetten. Begin eens in je team, ga eens aan tafel met je directe ketenpartners. Zeker in de hectiek van de acute zorg is het goed om te weten wat je ketenpartners aan kennis en kunde in huis hebben. Je kunt dan beter samenwerken met respect voor ieders professie en het komt de zorg voor patienten ten goede.

Dit consult-achtige typetje met een stevige zorg achtergrond ondersteunt dan ook graag uw team en organisaties in werken aan goede en veilige zorg.

-Thera de Haan –

door Thera de Haan
Kwaliteit en samenwerking in de (acute)zorg. Adviseur, projectleider en spreker.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk