Beste omroep Max, pak onze triagisten niet hun laatste beetje waardigheid af

29 januari 2022

j

Al jaren lang is de druk op de huisartsenpost gigantisch. En dat begint al aan de telefoon. Speciaal opgeleide triagisten staan patiënten te woord. In 2/3e van de gevallen volstaat een advies. De andere patiënten worden beoordeeld door een huisarts of verpleegkundig specialist.

Een landelijk tekort aan triagisten in combinatie met een toenemend aantal telefoontjes en quarantaine maakt dat triagisten al twee jaar bijna non-stop extra diensten draaien. Dat ze op hun tandvlees lopen dekt de lading niet. Het gaat veel verder dan dat. Het is een uitputtingsslag zonder dat er überhaupt een finish in zicht is.

Als huisarts probeer ik samen met verschillende andere collega’s waar mogelijk de openstaande diensten voor triagisten in te vullen. Het werk is zwaar. Om 1 seconde over 5 gaat de eerste telefoon. En die stopt niet meer tot 8 uur de volgende ochtend. De wachttijd voor patiënten loopt niet zelden op tot 30 minuten. Non-stop doorbellen met de wetenschap dat er geen enkel moment van rust is en dat er tientallen mensen in de wacht staan is frustrerend, demotiverend en stressvol. En uitgescholden worden dag in dag uit doet ook wat met je. Toch proberen we er met zijn allen het beste van te maken.

In plaats van erkenning en aandacht voor de ondoenlijke taak waar onze triagisten op dit moment voor staan, meent Elles de Bruin van Omroep Max een mes in hun rug te steken. Zij noemt de huisartsenpost een onneembare vesting en roept mensen op melding te maken van lange wachttijden en het advies om een paracetamol te nemen. Want dat kan toch zeker zomaar niet? Vroeger kon je gewoon met je eigen huisarts bellen in de nacht en dan kwam die gewoon!

Een klein detail is echter dat in die tijd niemand het in zijn hoofd durfde te halen om de dokter in de avond of nacht te bellen voor 30 minuten oorpijn. Of als er een teek was gevonden op de huid van je kind. In die tijd belde je je moeder of oma voor raad en nam je gewoon paracetamol als je pijn had. En als dát niet de oplossing gaf dán belde je de huisarts.

De huisartsenpost is er voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Onnodig en oneigenlijk gebruik hiervan zal de wachtrij in stand houden. Hoe veel triagisten we ook opleiden en inzetten.

Beste omroep Max, ik daag jullie uit om dit onderwerp van twee kanten te belichten. Informeer mensen over de werkwijze van de huisartsenpost en wijs hen op betrouwbare informatie bronnen die zij kunnen raadplegen vóórdat ze de huisarts bellen. Laten we dit probleem oplossen waar de oorzaak ligt en pak onze triagisten niet hun laatste beetje waardigheid af. Of is dat niet goed genoeg voor de kijkcijfers? 

door Jojanneke Kant
Huisarts waarneming, onderwijs in de spoedzorg (voor artsen, VS'en, triagisten en doktersassistentes). Beschikbaar voor advies in de spoedzorg; speerpunten zijn beleid en organisaties rondom opvang van zelfverwijzers en integratie van SEH/HAP.

17 Reacties

  1. Jürgen Rens

    Wat een nare actie van omroep Max. Wellicht dat deze mevrouw een nare ervaring heeft gehad en nu haar netwerk gebruikt voor deze jammerlijke actie. Ik nodig haar graag uit in de dienst om naast 1 van onze bekwame triagisten te luisteren naar de dagelijkse consulten. U bent welkom bij huisartsenpostnederland !!

    Antwoord
  2. Fred Verdult

    Respect voor je/jullie inzet en strijd voor erkenning.

    Mijn leven is geruïneerd doordat mijn huisarts 10 jaar geleden een tekenbeet niet adequaat heeft behandeld. Bij de Lymevereniging kennen ze zo duizenden slachtoffers. Dus om nou net een teek te noemen vind ik wel ongelukkig.

    Antwoord
    • Jojanneke Kant

      Ik begrijp uw reactie en ik vind het spijtig te horen dat u slechte ervaring heeft met de zorg. Maar mijn punt was vooral dat iemand eerst even zelf nadenkt voordat hij de huisartsenpost belt. En dan is er op thuisarts.nl bijvoorbeeld te vinden hoe een teek verwijderd moet worden en in welke gevallen de huisarts gebeld kan worden. De reflex op dit moment om direct een huisarts te bellen zonder zelf eerst na te denken maakt dat ons zorgsysteem onhoudbaar is/gaat worden op korte termijn. En daar kunnen we iets aan doen. Met zijn allen.

      Antwoord
      • Patrick

        Helemaal juist Jojanneke Kant.
        Er wordt keihard gewerkt op de huisartsen posten door goed opgeleide Triagisten.

        Een heel groot percentage van de vragen die bij de HAP binnen komen, zou men zelf kunnen oplossen of door vragen aan bijv een moeder of bekende of opzoeken via Thuisadres.nl.
        Adviezen echt opvolgen die al zijn gegeven door de eigen huisarts.
        Aan regels houden bijvoorbeeld tav basis Coronaregels, mondkapjes enz ( nog steeds verbaas ik me over ellende lange discussies over mensen die menen dat zij geen mondkapje hoeven te dragen op de HAP of in het Ziekenhuis.

        En vele vragen van mensen kan men zelf oplossen met basis kennis, bijv temperatuur meten (zorg dus dat je een thermometer in huis hebt). Paracetamol nemen volgens leeftijdschema, bij pijn. Zie bijsluiter.
        5 minuten oorpijn of rugpijn is geen spoed.

        De Triagist van de HAP Is prima opgeleide om deze taak uit te voeren, daarvoor wordt ook gebruik gemaakt van het NTS Computer programma.
        Hiermee kan de Triagist prima de functie uitvoeren.
        Mocht de Triagist een vraag hebben er is altijd een Huisarts aanwezig waarmee ze kunnen overleggen.

        Mensen moeten gaan inzien dat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt, vanaf 17.01 staat de lijn roodgloeiend aan.
        Vele mensen hebben al dgn klachten en bellen in het weekend of in de avond de huisartsen post dat is niet de bedoeling.
        Kinderen die om 13.00 hr al koorts hebben en de crèche belt om het op te halen.
        Dat men dan niet naar de eigen huisarts gaan maar om 17.30 eisen gezien te worden.
        Ik kan honderden voorbeelden geven.
        De druk wordt hoger op de zorg in avond nacht werkend (ANW).
        Waardoor de mensen die echt zorg nodig hebben in gedrang komen.
        De HAP is soort van Anoniem, je eigen huisarts zit niet achter de telefoon lijn. Het eisende karakter, het ik, ikke en de rest kan stikken karakter, of het ik betaal er toch voor gedrag wordt meer en brutaler, agressiever.
        Dit is het probleem.
        De HAP is geen 24×7 webwinkel, ik ben klant en koning en u draait maar.

        Daar is niet tegen op te boksen.
        Die mentaliteit moet veranderen dat als t je even uitkomt je maar de HAP belt.
        De HAP is voor spoedeisende klachten.
        Daar voor is het in het leven geroepen voor zaken die niet tot de volgende dag of tot na het weekend kan wachten.

        De goed opgeleide Triagist is hierin een hele belangrijke schakel.
        De Triagistenhebben het drukker dan ooit, door uitval tekorten en corona. Zij doen hun uiterste best.
        En we houden de werkschema draaiende, soms met huisartsen die invallen of bijspringen.

        Dus Elles de Bruin van Omroep Max, zorg eerst dat u goed bent ingelezen en weet waar over u praat alvorens dit soort oproepen te doen.
        Zorg dat u 2 kanten van het verhaal belicht.
        En met name ook wat collega Kant zegt zorg dat u duidelijk maakt dat de Huisartsen Post HAP voor spoedeisende klachten zijn.

        Met vriendelijke groeten,

        Patrick

        Antwoord
        • Renske

          Patrick,

          Dit heb je zo mooi omschreven!
          Geen woord meer aan toe te voegen!

          Groetjes van een triagist op de HAP.

          Antwoord
    • Saskia

      Sorry, maar helaas hele slechte ervaringen met triage en zeker in mijn werk met mensen die uit andere cultuur komen en geen NL spreken, er zijn door triage systeem zelfs mensen dood gegaan daardoor. Veel te ver doorgeschoten daardoor en niemand wil een half uur wachten om advies te krijgen een paracetamol te nemen. Gebeurd helaas vaak. Als er echt iets aan de hand is wil je gewoon persoonlijk geholpen worden en niet aan de telefoon ‘ afgescheept’ worden. Pas als je mondig genoeg bent wordt je enigszins adequaat geholpen. Heb tijd in België gewoon en daar kun je nog gewoon om 19.00 uur in de avond bij een arts terecht, vaak ik de buurt. Allemaal net wat vriendelijker en toegankelijker daar…oog voor de menselijke maat. Waarom kan dat hier niet? Waarom zo zakelijk en onpersoonlijk, waardoor je je een nummertje voelt en bijna schuldig moet voelen omdat je belt voor een eerlijk advies bij een echt medisch probleem?

      Antwoord
      • Jojanneke Kant

        Dat antwoord is heel simpel: omdat daarvoor niet genoeg huisartsen (of andere zorgverleners) voor zijn. Er bellen op een avond in mijn regio gemiddeld 350 mensen per avond (in het weekend hebben we het over meer dan 1000 contacten per dag!). Er hebben 6 huisartsen dienst tussen 17-24 uur. Als al deze mensen beoordeeld moeten worden zouden deze dokters bijna 60 mensen in 7 uur moeten beoordelen. Dat is 7 minuten per patiënt als we non-stop doorwerken zonder pauze.

        Het systeem in België is niet te vergelijken. Huisartsen worden daar per geziene patiënt betaald, dus ik vermoed dat een financiële prikkel maakt dat zij ten alle tijden patiënten beoordelen. Dat heeft niets met echte medische problemen te maken.

        En om die laatste zin gaat het ‘een echt medisch probleem’. Dat is al lang niet meer waar de patiënt de huisartsenpost voor belt. En het klopt wat u zegt: dan bestaat het gevaar dat de échte patiënten daar de dupe van worden.

        Antwoord
        • Ilse

          Dat zeg je prima Jojanneke de bovengenoemde mw Saskia weet werkelijk niet waar zij het over heeft. De huisartsenpost is in een infarct geraakt en zeker de jonge mensen blijven niet behouden als triagist. Die lopen vaak snel weg door de enorme werkdruk en helaas heel veel patiënten die werkelijk voor de meest grote onzin bellen. Ik doe dit werk 20 jr en ik zie de 24uurs mentaliteit van mn van de jong volwassen mensen erg toenemen. Alles moet direct opgelost worden. In België hebben de artsen een norm praktijk van gemiddeld 600 mensen in Nederland gaat dit snel naar de 2500. Dus dat is niet te vergelijken. Veel te kort door de bocht met dat bekende pcm gezwam. Je leest nooit hoeveel mensen je voor de dood wegsleept terwijl zij het zelf niet doorhadden. Ga maar eens zitten met 8uur lang non stop telefoon. Dag avond nacht. Voor een zeer matig loon. Dus Saskia en al die mensen die niet weten wat het werk inhoudt , kunnen beter zwijgen. Mensen hebben werkelijk geen notie waarover zij het hebben. En er geldt een regel waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en in de zorg is dat helaas heel veel vervelender dan werk op een kantoortje.

          Antwoord
      • Sofie

        Als je mondig genoeg bent kom je wel aan de beurt? Hahaha grappig dat mensen zo nog denken.
        Dat laat wel zien dat je 1 van de zovele bent die in die wachtrij staat..

        En dat wij niet alle talen spreken, sorry, we hebben geen tijd voor om die talen te leren, we zijn vaak bezig met onzin dingen..

        En ik ben van mening, als je woont in Nederland, of Spanje, of welk land dan maar ook, dan ben JIJ degene die probeert die taal te spreken en niet andersom.

        Wat u niet weet is dat taalbarriere altijd een reden is tot consult, zelfs urgentieverhogend. Zo jammer dat er meteen maar wat geroepen wordt.

        Antwoord
  3. Robin

    Super bedankt voor dit artikel!
    Ik werk zelf als triagist en ben heel blij met deze belichting.
    Natuurlijk snap ik ook hoe balen het is als er zo’n lange wachtrij is. Dat vind ik zelf ook als triagist. Ik doe in elk geval elk gesprek m’n best.
    Gelukkig komen we een heel eind met een beetje begrip van beide kanten.
    Dank!

    Antwoord
    • Buter

      Ik vraag mij af of de mensen die klagen over de Huisartsenpost ook zo weinig vertrouwen hebben in het bellen van 112 voor een ambulance?
      Daar wordt namelijk op dezelfde manier gewerkt als op een Huisartsenpost!!! En als je daar voor niet spoedeisende klachten naar toe belt, wordt je alsnog doorgeschakeld naar een Huisartsenpost!
      En waarom hoor of lees ik nooit klachten over hulp bij tandheelkundige problemen buiten kantooruren? Daar mag je pas in de stoel plaats nemen als je eerst gemiddeld €200-300 euro neertelt en dan moet je ook ècht spoedklachten hebben anders krijg je ook advies om een paracetamolletje te nemen òf de verwijzing naar een Huisartsenpost terwijl dat niet op ons vakgebied ligt. Maar wij helpen ze wel netjes, stellen inderdaad àl die “vervelende” vragen en geven ze allemaal telefoonnummers van noodtandartsen.
      En vergeet niet, een verhaal heeft altijd twee kanten. Mensen die niet coöperatief zijn aan de telefoon omdat al die vragen gesteld worden, beginnen te schelden, de Nederlandse taal niet machtig zijn, niet eerlijk antwoord geven op gestelde vragen of zelfs informatie achter houden, zij zichzelf óf degene waarvoor ze bellen daardoor in gevaar brengen. Omdat wij als triagisten die mensen zo goed mogelijk willen helpen vergen dit soort gesprekken tact, tijd en geduld om toch zo goed mogelijk te helpen. Als mensen, voordat ze gaan bellen, eerst is goed nadenken over hun klacht of het spoed is, niet geruime tijd rondlopen met de klacht en eerder, dus overdag, aan de bel van dd eigen huisarts trekken, zich afvragen of ze er zelf iets aan kunnen doen, niet meteen gaan Googlelen maar een betrouwbare site als http://www.thuis arts.nl raadplegen, zou dat heel wat tijd schelen en geen lange wachttijden opleveren.

      Antwoord
  4. Sanne

    Ik heb zelf jaren op 2 verschillende posten gewerkt. De agressie van mensen, de angst van de patiënten maar ook de angst van mijn collega’s gezien omdat weer eens de huid vol gescholden werd.

    Mensen die denken dat de zorg een 24 uurs maatschappij is en denken ik moet morgen werken dus ik wil nu een huisarts zien. En dan ook nog boos zijn omdat ze moeten wachten omdat in een andere ruimte een huisarts samen met de triagisten proberen een leven te redden.

    Er word niet meer zelf nagedacht er wordt mede dankzij dr Google een consult geëist.. waardoor kinderen van 2 jaar die 1 keer hebben overgegeven ‘s nachts uit bed worden getrokken..

    En zo zijn er nog vele voorbeelden. Ik snap best dat mensen de triagisten kil,koud en ontoegankelijk vinden. Maar soms is het ook goed om eens naar eigen aandeel te kijken en vooral eens logisch na te gaan denken. Als iedereen het zou kunnen of tegen de negatieve vooroordelen zouden kunnen….

    Dan was er geen groot tekort aan triagisten..

    Antwoord
  5. Mariska

    Mijn schoonvader kreeg den aneurisma bij zijn hart. Gezien eerdere foto’s wisten we dat hij niet meer naar het ziekenhuis hoefde. Maar toch … De ambulance/nachtarts liet ons heel snel alleen met een stervende man. Had het veel te druk voor deze lost cause.
    Godzijdank heeft iemand van ons nog een morfine prik afgedwongen.

    Daarna heb ik een vriend van mijn schoonvader wakker gebeld. Een gepensioneerde huisarts die onmiddellijk keam en ons heeft begeleid bij het sterven. Precies vertelde wat te doen. Zo waardevol!! Maar de meeste mensen hebben dit niet, zijn niet zo assertief.

    Oplossing is VEEL meer artsen opleiden en ze veel beter te betalen, betere roosters. Bv speciale nacht artsen die dus een normale belasting hebben.

    De spoedpost en spoedeisende hulp hebben mij een keer enorm afgebekt toen ik dacht dat ik dood ging van de buik pijn. Je merkte dat ze dat gewend zijn. Teken dat het systeem helemaal overbelast is.

    Tuurlijk bellen sommigen te vaak. De hele maatschappij staat onder druk en de artsen en andere uitvoerenden zijn de boksbal van al die frustratie.

    Antwoord
  6. Mariska

    Mijn buurmeisje gaat na haar bachelor geneeskunde toch maar geen co-schappen doen maar een andere kant op. De agressieve sfeer en werkdruk, veel verantwoordelijkheid en nauwelijks bevoegdheden maakt dat je gewoon geen leuk leven meer hebt als arts.

    Mijn eigen dochter doet geneeskunde uit idealisme maar eigenlijk wil ik ook dat ze geen arts wordt. Vrienden van mij die arts zijn geworden helemaal geleefd door hun verantwoordelijkheidsgevoel. Ze slopen hun eigen lichaam. Hun kinderen moeten altijd koken, boodschappen doen, schoonmaken zeker in de corona pieken komen de ouders uitgeput thuis. Het enige dat het leven als arts de moeite waard maakt is dat je trots bent, een moreel hoogwaardig mens. Het gezin is gelukkig met elkaar. Maar de maatschappij geeft die waardering niet terug. Heel erg.

    Antwoord
  7. Hanneke

    Ik sluit me als triagist aan bij de woorden van Jojanneke:

    “Beste omroep Max, ik daag jullie uit om dit onderwerp van twee kanten te belichten. Informeer mensen over de werkwijze van de huisartsenpost en wijs hen op betrouwbare informatie bronnen die zij kunnen raadplegen vóórdat ze de huisarts bellen”.

    Antwoord
  8. Sigrid

    Nu is het wel zo dat de HAP waarneemt voor gemiddeld 60? huisartsen? Daar ligt misschien ook wel een probleem? Vroeger waren de huisarts groepen een stuk kleiner.

    Antwoord
    • Jojanneke Kant

      Om precies te zijn voor 380 in mijn regio.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dit delen?

Deel dit bericht in je netwerk